fbpx

Back-up maken van je bestanden

Het maken van een back-up (oftewel een reservekopie) van de bestanden die op de computer staan, kan op verschillende manieren. 

  • Handmatig door middel van de Windows Verkenner 
  • Windows Back-up programma gebruiken
  • Cloud opslag gebruiken, zoals: OneDrive, Google Drive, Dropbox, Professionele - betaalde - diensten

Welke optie gekozen wordt, is mede afhankelijk van de eisen en wensen die je hebt ten aanzien van de back-up, daarnaast speelt ook de hoeveelheid van de gegevens mee die je wilt opslaan op een reserve medium (USB-stick, externe harddrive, of de Cloud.
Wil je overzicht en inzicht houden over de gegevens waarvan je een kopie hebt gemaakt, dan is de Windows Verkenner daarvoor heel goed bruikbaar om bestanden op een USB-stick of externe schijf te zetten. Het nadeel is wel dat je de nodige discipline moet kunnen opbrengen regelmatig zelf de back-up te maken. 
Enige handigheid opdoen in het gebruik van de Windows Verkenner is overigens raadzaam, zo kun je bijvoorbeeld een aantal foto's en/of documenten op een USB-stick zetten om mee te nemen.

Het Windows back-up programma stel je op verschillende manieren in voor wat betreft het tijdstip, bibliotheken. Eventueel kun je ook instellen dat er een kopie van het Windows systeem wordt gemaakt. Een USB-stick biedt meestal onvoldoende opslagcapaciteit voor een volledige back-up, een externe harde schijf van 500Gb heb je al gauw nodig.

Handmatig een back-up maken met behulp van de Windows verkenner 

Het icoontje van de Windows Verkenner ziet er als volgt uit: 
Met dit programma kun je bestanden kopiëren, verplaatsen en verwijderen.
Zie je dit icoontje niet onder op de taakbalk staan? 

Meer info

Het Windows Back-up programma gebruiken

Voor zowel Windows7 als Windows 10 bestaat er een back-up programma dat op vooraf ingestelde tijden een back-up kan maken van de bestanden en het Windows systeem. Dit kun je - afhankelijk van de Windows versie - als volgt instellen. 

Meer info

Cloudopslag

Wanneer je ervoor kiest een z.g. 'Cloud' als back-up c.q. opslag te gebruiken, zoals: OneDrive, Google Drive, Dropbox of professionele - betaalde - diensten, worden de bestanden niet lokaal (USB-stick of externe harddisk) maar in de Cloud opgeslagen. Dit houdt in dat je bestanden ergens op de wereld op een server van Microsoft, Google of een andere aanbieder worden opgeslagen.
Omdat de bestanden niet lokaal worden opgeslagen, heb je wel altijd een werkende internetverbinding nodig. Cloud opslag is de laatste jaren enorm populair geworden; een voordeel is namelijk dat je met het account dat je hebt aangemaakt ook door middel van andere apparaten jouw bestanden kunt bekijken. Hier schuilt ook meteen het gevaar; indien iemand anders de beschikking krijgt over jouw inloggegevens, kan deze persoon jouw bestanden inzien.

Meer info

Conclusie

Alle gegevens opslaan in de Cloud lijkt aantrekkelijk maar in de praktijk dien je wel rekening te houden met jaarlijks terugkerende kosten indien je een volledige back-up van jouw computersysteem wilt hebben. Een opslagcapaciteit van 5Gb oftewel 5000Mb lijkt veel maar is niet voldoende om een volledige back-up van jouw systeem te maken. Daarnaast speelt de vraag in hoeverre je jouw gegevens privé wilt houden. De z.g. 'gratis' opslag heeft wel de keerzijde dat jouw gegevens voor data analyse kunnen worden gebruikt.